Podwodny świat
[stronę autorską znajdziecie TUTAJ]Łąka w walizce
[stronę autorską znajdziecie TUTAJ]
Fantastyczne prawda?!
Jestem pełna podziwu dla osób, które wpadają na tak cudowne pomysły i tak pięknie je realizują! Aż sama zapragnęłam coś takiego zrobić! Niestety…nie mam takich zdolności i umiejętności. Owszem, posługuje się nitką i igłą. Przyszyję guzik, zszyję proste elementy…, ale to wszystko… Niestety na tym moje umiejętności krawieckie się kończą 😉 Ale to nie znaczy wcale, że całkowicie odpuściłam temat. Zainspirowana wykonałam KUFERKI TEMATYCZNE. Nie są one tak spektakularne jak zaprezentowane walizki, ale dzieciakom się spodobały i przede wszystkim sprawdziły się jako pomoce edukacyjne;)
Dzisiaj zaprezentuję Wam kuferek „PODWODNE GŁĘBINY”,
czyli mini imitację morza/oceanu.

Skrzynkę kupiłam w sklepie budowlanym. Niebo, dno oraz wodę wykonałam z filcu. Wszystkie elementy połączyłam klejem na ciepło. Roślinność oraz figurki zwierząt nabyłam na allegro, natomiast kamienie oraz część muszli zbierałam sama;) Pozostałe wyszperałam z moich domowych zasobów.


Całość dopełniają rybki z filcu, które uszyła moja siostra. Fale są tak posklejane, że zwierzęta, jak również muszle można poukrywać w różnych ich zakamarkach.
Pewnie część z Was zastanawia się co taka skrzynka ma wspólnego z terapią pedagogiczną. Otóż wbrew pozorom daje spory wachlarz możliwości. Wykorzystuję ją w pracy z dziećmi w różnym wieku. Przede wszystkim z maluszkami, ale dla starszych dzieci skrzynia jest świetną sposobnością do zainicjowania różnorodnych aktywności. Motywacja i zaangażowanie do działania zdecydowanie wzrasta.
A oto kilka propozycji aktywności:
- Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt (w naszym przypadku: rozgwiazda, krab, rak, ośmiornica, żółw morski, delfin, rekin, ryba płaszczka, ryba murena) –> dzieci poszerzają wiedzę ogólną oraz słownik czynny i bierny.
- Dzielenie zwierząt na ssaki (żółw, delfin), ryby (rekin, ryba płaszczka, ryba murena) skorupiaki (rak, krab), mięczaki (ośmiornica) –> dzieci poszerzają wiedzę ogólną oraz słownik czynny i bierny.
- Porównywanie i dzielenie muszli ze względu na wielkość lub kształt –> percepcja wzrokowa, uogólnianie, kategoryzowanie. Przy okazji, dzieciom w wieku szkolnym wyjaśniam, które muszle można znaleźć w Morzu Bałtyckim, a które w cieplejszych wodach jak np. Morza Śródziemnego.
- Klasyfikowanie filcowych rybek ze względu na kształt, wzór, kolor –> umiejętność klasyfikowania.
- Sylabizowanie/głosowanie/literowanie oraz wskazywanie liczby sylab/głosek/liter w wyrazach –> analiza i synteza sylabowa/głoskowa/ literowa.
- Łowienie rybek –> koordynacja wzrokowo – ruchowa.
- Przeliczanie elementów w zakresie 14 –> kompetencje matematyczne (Jeśli się dobrze przyjrzycie zauważycie drucik z nawleczonymi koralikami – muszelkami i rybkami, które można przesuwać i przeliczać).
- Wyławianie rękoma muszli lub zwierząt z zamkniętymi oczami —> percepcja dotykowa – identyfikacja bodźców dotykowych.
- Uzupełnienie mapy myśli na temat wybranego przez siebie zwierzęcia zamieszkującego wodne głębiny – wyszukiwanie informacji, czytanie ze zrozumieniem ogólnodostępnych tekstów –> kompetencje językowe, czytanie ze zrozumieniem, wiedza ogólna.
- Muszlowe masażyki –> stymulacja dotykowa. Wiem… brzmi to trochę dziwnie, więc już tłumaczę o co chodzi. Dzieci z zaburzeniami przetwarzania dotykowego potrzebują kontaktu z różnorodnymi fakturami, a muszle takowe mają. Ich struktura dostarcza dzieciaczkom różnorodnych wrażeń dotykowych stymulując w ten sposób czucie powierzchniowe.