Nauka w kropki cz.2

Niedawno prezentowałam Wam kropki Tullet’a, a dzisiaj przedstawię Wam zabawy i ćwiczenia, które stworzyłam na potrzeby własnych zajęć i które nawiązują do owych książek.

Do wykonania większości pomocy wykorzystałam zakupione koła origami, które w większości zalaminowałam i podkleiłam folią magnetyczną.

Ułóż tak samo…

Zadaniem dziecka jest odwzorowanie układu kropek. Ważne, aby w pierwszym przypadku dziecko układało kropki od strony lewej do prawej, natomiast w drugim – wersami od góry do dołu, od strony lewej do prawej.

Ćwiczone umiejętności: percepcja wzrokowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa.

Propozycja 1.

przykładowe wzory

Propozycja 2.

przykładowe wzory

Ćwiczenia można uprościć:
– wprowadzając mniejszą liczbę elementów do odtworzenia,
– umiejscawiając kropki w kratownicy.

Można je również utrudnić i poprosić dziecko aby odtworzyło układ z pamięci (również zwracając uwagę aby układało kropki od strony lewej do prawej) lub wprowadzić kropki o innych kolorach bądź wielkościach.

Oczywiście przygotowane plansze można obracać. Wówczas zwiększamy liczbę wariantów do ułożenia.

Połącz kropki...

Zadaniem dziecka jest połączenie kropek wg podanej zasady.
Ćwiczone umiejętności: grafopercepcja, koordynacja wzrokowo – ruchowa.

o tym samym kolorze

tej samej wielkości

Młodsze dzieci oraz te, które mają trudności z samodzielnym wykonaniem zadania można wesprzeć komentarzem słownym. „Spójrz. Ta kropka jest mała. Gdzie jest jeszcze jedna taka kropka?” Dobrze jest wówczas wskazać tę kropkę palcem, tak aby dziecko mogło szybko do niej się odnieść porównując wielkość z pozostałymi.

od największej do najmniejszej lub na odwrót

Ćwiczone umiejętności: dostrzeganie relacji

Podobnie jak w zadaniu powyżej dzieci, które mają trudności z wykonaniem zadania można wesprzeć komentarzem, np. Spójrz. Która kropka jest najmniejsza? Dobrze! Ta kropka jest najmniejsza. A która kropka jest troszeczkę większa? Połącz je ze sobą. A teraz pokaż mi kropkę troszeczkę większą od tej. Super!… itd.
Na koniec dobrze jest zrobić podsumowanie typu Spójrz, połączyłaś kropki od najmniejszej do największej. Najmniejsza – troszkę większa – jeszcze większa – największa!

Dzieci, które dopiero rozpoczynają przygodę z szeregowaniem powinny zacząć od trzech kropek.

„Nawlecz” kropki na sznurek

Zadaniem dziecka jest przyklejenie kropek na narysowanej linii (jedna obok drugiej; od lewej do prawej).
Młodszym dzieciom naklejam pierwsze trzy kropki i opowiadam co robię, po to, aby zrozumiały na czym polega zadanie.

Ćwiczone umiejętności: koordynacja wzrokowo – ruchowa, precyzja.

Utwórz z kropek…

Zadaniem dziecka jest ułożenie kropek w taki sposób, aby powstała podana figura.
Ćwiczone umiejętności: wyobraźnia przestrzenna, koordynacja wzrokowo – ruchowa

Prostsza wersja: dziecko wykleja narysowaną już figurę, np.:

Trudniejsza wersja: dziecko wykleja figurę bez wzoru, np.:

Zabawy manualne z kropkami

Propozycja 1. – doklej (najprostsza wersja)
Zadaniem dziecka jest doklejenie kół autom.

Gdy maluch dokleił koła, do aut wsiedli pasażerowie:)

Propozycja 2. – odtwórz
Zadaniem dziecka jest ułożenie kół wg wzoru, np.:

Propozycja 3. – ćwiczenie twórcze
Zadaniem dziecka jest utworzenie z kół dinozaura. Koła można na różne sposoby składać, ale nie można przecinać i drzeć.

Zadaniem dziecka jest utworzenie z kół owadów: motyla, gąsienicy, ślimaka, biedronki. Koła można na różne sposoby składać, ale nie można przecinać i drzeć.

Zagraj

Propozycja 1. Zadaniem dziecka jest wyklaskanie lub zagranie na instrumencie (np. grzechotce lub bębenku) rytmu zaprezentowanego w formie graficznej. W tym celu przygotowałam plansze. Należy zwrócić uwagę aby dziecko odczytywało kropki od strony lewej do prawej.

Ćwiczone umiejętności: percepcja słuchowa, myślenie symboliczne, koordynacja wzrokowo – ruchowa.

Propozycja 2. Zadaniem dziecka jest zagranie na dzwonkach diatonicznych zgodnie z podanym układem i kolorem kropek. Dziecko zamiast nut na pięciolinii odczytuje układ kropek od lewej do prawej strony. Każdemu kolorowi kropki odpowiada dzwonek diatoniczny o tym samym kolorze.

Ćwiczone umiejętności: koordynacja wzrokowo – ruchowa, trening czytania, koncentracja uwagi.

Jest to bardzo atrakcyjny i przyjemny dla dziecka sposób usprawniania koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz odczytywania znaków od strony lewej do prawej, każdego po kolei. Bardzo często tego rodzaju ćwiczenia stosuje u dzieci, które przejawiają trudności w opanowaniu umiejętność czytania.

Więcej o dzwonkach diatonicznych oraz ich niezwykłym potencjale edukacyjnym opowiem przy okazji innego posta.

Starszym dzieciom zaproponowałam również ćwiczenie polegające na graficznym zapisaniu usłyszanego rytmu – dziecko przykleja na linii kropki w taki sposób aby ich ułożenie obrazowało wygrywany przeze mnie rytm.



Przeczytaj

Propozycja 1. Zadaniem dziecka jest przeczytanie „ŁAŁ” stosując różną głośność w zależności od wielkości kropek zaprezentowanych na karcie.
mała kropka – cicho – szept
1. średnia kropka – głośniej – półszept
2. średnia kropka – normalna głośność mówienia
największa kropka – najgłośniej– krzyk

Oczywiście im młodsze dziecko lub im ma większe trudności, tym mniejsza liczba kropek.
Ćwiczone umiejętności: koncentracja uwagi, analogie, pamięć wzrokowo – słuchowa.

Propozycja 2. Zadaniem dziecka jest przeczytanie imion kropek „OCH”, „ACH”, „ŁAŁ”, w zależności od koloru kropek.
Kolor niebieski – „OCH”
kolor czerwony – „ACH”
kolor żółty – „ŁAŁ”

Propozycja 3. Zadaniem dziecka jest przeczytanie „OCH”, „ACH”, „ŁAŁ”stosując różną głośność w zależności od wielkości kropek zaprezentowanych na karcie.

Dobierz w pary

Zadaniem dziecka jest ułożenie kropek w taki sposób, aby sylaby utworzyły wyraz.
Ćwiczone umiejętności: analiza i synteza sylabowa; wyrabianie gotowości do nauki czytania.

powiązane posty

Nietypowy kalendarz adwentowy

Wraz z pierwszym dniem grudnia wiele dzieci otrzymuje kalendarz adwentowy, aby móc odliczać dni pozostałe

Halli Galli, czyli gramy z owocami

Szukacie gry, która nie jest skomplikowania, nie trwa za długo, ale jest przyjemna i atrakcyjna

Podwodne głębiny, czyli jeszcze odrobina wakacji

Podwodny świat [stronę autorską znajdziecie TUTAJ] Łąka w walizce [stronę autorską znajdziecie TUTAJ] Fantastyczne prawda?!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *