Nauka w kropki cz.1

Przedstawiam Wam kolejną serię książek manipulacyjnych H. Tullet’a wyd. Babaryba. Tym razem głównymi, a zarazem jedynymi bohaterami są… KROPKI. Skromna grafika, motyw przewodni z pozoru również mało atrakcyjny, ale na prawdę szczerze polecam!

NACIŚNIJ MNIE

to książka, która wprowadziła mnie w świat Tullet’a i od razu mnie zachwyciła! Spodobał mi się pomysł, motyw przewodni, ale przede wszystkim to jak w prosty sposób autor zachęca dziecko do działania i wprowadza je w świat wyobraźni. Kropki prowokują dziecko do przyciskania, potrząsania, obracania, klaskania itp. Zadaniem młodego czytelnika jest postępowanie zgodnie z dołączonymi wskazówkami.
Reakcje najmłodszych dzieci na zachodzące zmiany bywają niesamowite! Każde z niecierpliwością czeka co się wydarzy. Czują się sprawcami przemian – potarły kropkę, a ta stała się czerwona; potrząsnęły książką, a kropki się rozproszyły; klasnęły i kropki się powiększyły … Czary?… Magia?… Któż to wie;))

Książka daje dziecku możliwość…
– poszerzania słownictwa zarówno biernego (rozumie) jak i czynnego (stosuje) typu: naciśnij, potrzyj, klaśnij, potrząśnij, przewróć, dmuchnij itd.
– ćwiczenia aktywnego słuchania.
– ćwiczenia rozróżniania kierunków prawo – lewo.

FIGLE MIGLE

to pozycja zachęcająca do wodzenia palcem po liniach oraz do naciskania kropek z różną siłą lub w różnym tempie. Podążać za kropką może nie tylko palec wskazujący, ale również pozostałe palce, zarówno ręki dominującej jak i pomocniczej!

W ten sposób dziecko ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową oraz sprawność palców.

OCH – KSIĄŻKA PEŁNA DŹWIĘKÓW

łączy działanie z wydawaniem dźwięków. Trzy niepozorne kropki… niebieska „OCH”, czerwona „ACH” i żółta „ŁAŁ” to główne bohaterki, które zachęcają dziecko do zabaw dźwiękiem – tonem, głośnością i tempem.

Dziecko ma możliwość rozwijania…
– słownictwa, zarówno biernego (rozumie) jak i czynnego (stosuje).
– umiejętności aktywnego słuchania.
– umiejętności rozróżniania wielkości (mała, duża; mniejsza, większa), kolorów, głośności (cicho-głośno; ciszej – głośniej), tempa (wolno – szybko; coraz wolniej – szybciej), tonu (wysoko – nisko).
– koordynacji słuchowo – wzrokowej (kojarzenie koloru z dźwiękiem).
– koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej.
– myślenia sekwencyjnego.

U dzieci, które z różnych względów (np. opóźnionego rozwoju mowy) nie są w stanie wymówić „OCH”, „ACH”, „ŁAŁ” wprowadzam zamiennie samogłoski „O”, „A”, „E”. W zależności od gotowości rozwojowej dokonuje również drobnych modyfikacji poleceń. Wszystko po to, aby dziecko za każdym razem odnosiło sukces.

Kropki Tullet’a są również bardzo lubiane przez dzieci przejawiające trudności w czytaniu. Dlaczego? Ponieważ teksty są proste i krótkie, ale przede wszystkim dlatego, że przez cały czas coś się dzieje! Tu nie ma czasu na nudę! Znacznie przyjemniej czyta się teksty, które ściśle wiążą się działaniem.

Kropki stały się dla mnie inspiracją do stworzenia własnych zabaw oraz kart pracy. Kilkoma z nich chciałabym się z Wami podzielić. Ale to niebawem w kolejnym poście;)


powiązane posty

Nietypowy kalendarz adwentowy

Wraz z pierwszym dniem grudnia wiele dzieci otrzymuje kalendarz adwentowy, aby móc odliczać dni pozostałe

Halli Galli, czyli gramy z owocami

Szukacie gry, która nie jest skomplikowania, nie trwa za długo, ale jest przyjemna i atrakcyjna

Podwodne głębiny, czyli jeszcze odrobina wakacji

Podwodny świat [stronę autorską znajdziecie TUTAJ] Łąka w walizce [stronę autorską znajdziecie TUTAJ] Fantastyczne prawda?!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *